Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

INWESTYCJE - Decyzja o szybkiej kolei dopiero za rok

Marek Weiss
Jarosław Urbaniak mówił o Kolei Dużych Prędkości przy Grzegorzu Schetynie
Jarosław Urbaniak mówił o Kolei Dużych Prędkości przy Grzegorzu Schetynie Ryszard Binczak
Z szybkością ponad 300 kilometrów na godzinę pojedziemy pociągiem przez południową Wielkopolskę za dziesięć lat. A to za sprawą Kolei Dużych Prędkości. Po kilku latach narad, konferencji i lobbowania wiadomo już, że budowana linia będzie miała najkorzystniejszy dla aglomeracji kalisko-ostrowskiej przebieg. Wiadomo też, że w naszym regionie ulokowana zostanie jedna ze stacji.

– Zapadła decyzja, że stacja ta będzie znajdować się w okolicy Ociąża, w pobliżu Ostrowa – poinformował podczas ubiegłotygodniowej konferencji prasowej kandydujący na stanowisko prezydenta miasta poseł Platformy Obywatelskiej Jarosław Urbaniak. – To bardzo korzystne dla Ostrowa Wielkopolskiego postanowienie, jakie podjęto w Warszawie. Jest to druga, po budowie obwodnicy, decyzja rządu, która zmienia oblicze i znaczenie miasta.

Oddalony zaledwie 7 kilometrów od Ostrowa i liczący około 800 mieszkańców Ociąż ma więc szanse stać się centralnym punktem komunikacyjnym w całej południowej Wielkopolsce. Nie ma jednak stuprocentowej pewności, że tak będzie faktycznie. Z informacji, jakie uzyskaliśmy w siedzibie Centrum Kolei Dużych Prędkości w Warszawie wynika bowiem, że wiadomość podana przez posła Jarosława Urbaniaka jest stanowczo przedwczesna, gdyż klamka dotycząca ulokowania stacji wcale jeszcze nie zapadła.

– Ostateczna decyzja w tej sprawie zapadnie na szczeblu rządowym dopiero późną jesienią 2011 roku. Ociąż jest na razie tylko jednym z rozpatrywanych wariantów. Do tej pory nie policzono jeszcze wszystkich kosztów ani nie wykonano szczegółowej analizy ekonomicznej. Na razie więc możemy mówić jedynie o wstępnych przymiarkach – powiedział dyrektor Centrum Kolei Dużych Prędkości Jan Raczyński.

Przypomnijmy, że wśród innych propozycji, jakie zgłaszały lokalne samorządy, jest zlokalizowanie dworca pod istniejącym zabytkowym dworcem w Nowych Skalmierzycach, a także usytuowanie stacji między Nowymi Skalmierzycami a Śliwnikami.

Według planów rządowych budowa szybkiej kolei ma rozpocząć się w roku 2014. Zakończenie całego przedsięwzięcia przewidywane jest najpóźniej na rok 2020. Będzie to pierwsza od lat 70. ubiegłego stulecia, czyli od oddania do użytku Centralnej Magistrali Kolejowej, budowa dużej linii kolejowej w Polsce. Jej łączna długość wyniesie ponad 450 kilometrów. Torowisko na całej trasie ma być bezkolizyjne i ogrodzone siatką, aby zwiększyć bezpieczeństwo.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na kepno.naszemiasto.pl Nasze Miasto