Opracowany na zlecenie miasta przez firmę consultingową Marcin Gromadzki Public Transport Consulting „Plan zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego dla Miasta Kalisza” wraz z „Analizą kosztów i korzyści wykorzystania pojazdów zeroemisyjnych w komunikacji miejskiej na terenie miasta Kalisza i gmin, z którymi miasto Kalisz podpisało porozumienia” otwiera samorządowi Kalisza drogę do ubiegania się o środki zewnętrzne na inwestycje w tabor zeroemisyjny. Trzeba podkreślić, że plany miasta ma bardzo ambitne.
Władze Kalisza chcą aplikować o pieniądze w ramach programu „Zielony Transport Publiczny”. Wszystko zależeć będzie między innymi od finansów Kalisza, a także planowanego wspólnie z Grupą ORLEN przedsięwzięcia dotyczącego rozbudowy jednej z już istniejących na terenie miasta stacji paliw o punkt tankowania wodoru, gdzie następnie będą tankowane autobusy komunikacji miejskiej.
Miasto zakłada kilka wariantów. Jeśli Grupa ORLEN wybudowałaby w Kaliszu stację tankowania wodoru o wydajności pozwalającej na codzienne zatankowanie co najmniej 10 autobusów elektrycznych z wodorowymi ogniwami paliwowymi, ilością przynajmniej 40 kg wodoru każdy, wówczas miasto chciałoby zakupić dziesięć autobusów zeroemisyjnych klasy maxi z napędem elektrycznym, wyposażonych w ogniwa wodorowe paliwowe, o zasięgu około 350-400 km po jednokrotnym zatankowaniu H2. Dla potrzeb eksploatacji autobusów elektrycznych z wodorowymi ogniwami paliwowymi oraz ze zbiornikami ciśnieniowymi H2 wraz z odpowiednimi zabezpieczeniami wymagana byłaby adaptacja obiektów zajezdni, odpowiednie wyposażenie a także przeszkolenie kierowców i pracowników zaplecza w zakresie eksploatacji autobusów elektrycznych i wodorowych ogniw paliwowych.
Gdyby okazało się, że nie ma możliwości wybudowania stacji tankowania wodoru lub w przypadku decyzji o budowie stacji o mniejszej zdolności do zatankowania autobusów wodorem, wówczas miasto chciałoby kupić osiem autobusów zeroemisyjnych klasy maxi z napędem elektrycznym, wyposażonych w baterie trakcyjne o średniej pojemności, przystosowanych do ładowania pantografowego na pętlach oraz uzupełniająco do ładowania nocnego plug-in w zajezdni autobusowej. Wymagałoby to budowy na wybranych pętlach (lub pętli) stacji ładowania autobusów elektrycznych, o mocy 300-400 kW, w systemie odwróconego pantografu, dla uzupełniającego szybkiego zasilania baterii trakcyjnych autobusów zeroemisyjnych, budowę lub przebudowę układu zasilania zajezdni, w celu umożliwienia codziennego wolnego ładowania autobusów elektrycznych oraz awaryjnego szybkiego ładowania za pomocą stacji ładowania z odwróconym pantografem. Dodatkowych inwestycji wymagałaby także zajezdnia KLA.
W przypadku ogłoszenia przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki wodnej naboru w ramach Fazy I programu „Zielony Transport Publiczny” jeszcze w 2021 r. albo ogłoszenia naboru w ramach Fazy II tego programu w I kwartale 2022 r., Miasto Kalisz przewiduje, że proces wyboru dostawcy taboru oraz budowy urządzeń pozwoli na wprowadzenie do eksploatacji autobusów zeroemisyjnych – elektrycznych z wodorowymi ogniwami paliwowymi albo z możliwością szybkiego, uzupełniającego zasilania na pętlach, na przełomie lat 2023-2024. W związku z tym od początku 2025 r. wybrany rodzaj taboru z napędem elektrycznym będzie już na stałe eksploatowany na liniach kaliskiej komunikacji miejskiej.
ZOBACZ TAKŻE:
Polub nas na FB
Widzisz wypadek? Coś cię zaniepokoiło? Chcesz się czymś pochwalić?
Pisz do nas na: [email protected]
lub zostaw nam wiadomość na facebooku
Obserwuj nas także na Google News
Napięcie wokół Tajwanu. Chiny rozpoczęły manewry
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?